זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחרמהתקשורתאודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

אחריות אתר מכירות

25/04/2013
משרד עורכי דין סער גרשוני ושות’ מקבל מדי שבוע פניות רבות ושאלות בנושא רכישת מוצרים באתרי אינטרנט. רבים מהשואלים רוצים לדעת מי אחראי לתיקון מוצר שנקנה באתר מכירות מקוון, והגיע אל בית הרוכש כשהוא פגום ו/או לא תקין או לא זהה למוצר שנרכש? אל מי אמור הרוכש לפנות במצב כזה, אל אתר המכירות שגבה את התשלום עבור המוצר או או ספק המוצר?

בסוגייה זאת הנוגעת לאתרי אינטרנט המשמשים לגולשים כפלטפורמה לרכישת מוצרים המפורסמים בהם, עולה השאלה מי האחראי כלפי הרוכש באינטרנט? בהקשר זה יש להדגיש כי מלבד אתר האינטרנט המפרסם את המוצר והגולש שרוכש אותו, קשורים בעסקת הרכישה גם חברות האשראי ולעיתים גם החברות המייצרות את המוצר (במצבים בהם האתר הינו אתר פירסומי בלבד, אשר בעליו אינם מייצרים את המוצרים הנמכרים בו בפועל).

זאת ועוד, כמו רוב אתרי האינטרנט, גם אתרי מכירות מציגים למשתמשים תקנון שימוש, כאשר עסקת רכישה במסגרת האתר תתבצע רק לאחר שהגולש אישר כי קרא והבין את תנאי התקנון.

קיראו עוד על: סוגיות משפט מסחרי

סער גרשוני
עו”ד קניין רוחני
זקוקים לייעוץ ראשוני? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    שלח

    תקנון אתר המכירות אמור לתת מענה ולקבוע כללים!

    ישנם מקרים שבהם תקנון אתר המכירות קובע כי אתר המכירות הוא אינו הגוף שמוכר את המוצרים בפועל, אלא מהווה גורם פרסומי מקשר בין יצרנית המוצר לצרכנים.

    מכאן, ממשיך התקנון לפרט כי בעלי אתר המכירות אינם אחראים כלפי הרוכש בכל הנוגע לאספקת המוצר וכי הגוף שאחראי בכל הנוגע לטיב המוצר ואספקתו לגולש בזמן הינה החברה היצרנית, אשר מציעה את מוצריה לגולשים באמצעות אתר המכירות.

    על פי ההלכה נראה כי במקרים כגון דא הגוף שיהיה אחראי כלפי הגולש היא אכן החברה היצרנית, כפי שנקבע בתקנון האתר ברחל בתך הקטנה. כך, בנסיבות דומות ניקה בית המשפט אתר המכירות מאחריות בגין אי אספקת המוצר לגולש, אשר שילם בעבורו במיטב כספו (הליך ת”ק 3162/05 דינקין נ’ סאקל).

    לא למותר לציין כי אחת הסיבות לקביעת בית המשפט, כאמור, הינה פניית בעלי אתר המכירות לתובעת, במסגרתה הובהר לה כי היא אינה אחראית לאספקת המוצר וכי עליה לפנות לחברת האשראי לאלתר, על מנת לבטל את השלמת העיסקה.

    קיראו על: חוק הגנת הצרכן

    מה קורה כאשר התקנון אינו קובע מי אחראי כלפי הרוכש?

    אל מול הסוגיה המתוארת לעיל, קיימים תקנונים שאינם מציינים באופן מפורש את הגוף שאחראי לספק לגולש את המוצר במועד ו/או לשמור על טיבו ואיכותו.

    כאן המקום לציין כי תקנוני אתרי המכירות מהווים חוזים אחידים, היינו, חוזה שמנוסח על ידי בעלי האתר, כאשר לגולשים אין שום אפשרות להשפיע על האמור בו, כך שהם יכולים לקבל את תנאיו ולבצע את העיסקה או לסרב לסעיפים המנויים בו ולוותר על רכישת המוצר.

    בשל עובדה זו, נוטים תקנונים רבים של אתרי מכירות לפתור את בעלי האתר מכל אחריות שהיא בנוגע לרכישת המוצר. מדובר בסעיפים גורפים, אשר בתי המשפט נוטים לעיתים שלא לאשר את תוכנם, כך שעל אף האמור בהם מוטלת האחריות על אתר המכירות.

    עסקינן במקרים בהם תקנון האתר אינו מציין את הגוף האחראי כלפי הגולש וכל האמור בו פוטר את בעלי האתר מאחריות ותו לא. בהליך ת”ק 1598/07 זילברשייד נ’ גט איט, קבע בית המשפט כי על אף שהרוכש אישר כי קרא והבין את התקנון, לרבות הסעיף הפוטר את בעלי האתר מכל אחריות, הרי שבנסיבות המפורטות לעיל יש להטיל על האתר את האחריות לאי אספקת המוצר לרוכש.

    מאמרים נוספים בשבילכם
    רישום מדגם
    קראו עוד
    ליטיגציה מסחרית
    קראו עוד
    בית המשפט דחה ערעור וקבע - סימן מסחר שנרשם על סמל תנועת נוער של חב"ד ימחק
    קראו עוד
    זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


      תחזרו אליי