זכויות יוצרים ביצירת מחול
יצירת מחול הינה מושא לזכות יוצרים, זאת לאור סעיף 4 לחוק זכויות יוצרים המחיל הגנה על זכות היוצר ביצירות דרמטיות מקוריות ומקובעות (על פי סעיף 1 לחוק יצירת מחול היא יצירה דרמטית). הנה כי כן, ככל יצירה השואפת להיות מוגנת על ידי דיני זכויות היצורים, גם יצירת המחול צריכה לעמוד בשני תנאי סף – מקוריות ומקובעות.
יש להבהיר כי יצירת המחול מתחילה בשלב התגבשות הרעיון במוחו של היוצר, כאשר השלב השני הוא מימוש הרעיון בפועל וביצועו. הגנת זכויות יוצרים תינתן ליוצר החל משלב המימוש, שכן על פי חוק זכות היוצרים אין להעניק הגנה לרעיונות, אלא רק לדרך ביטויים. יתר על כן, בכל הנוגע לביצוע הכוריאוגרפיה, ההגנה של היוצר מעוגנת בחוק זכויות מבצעים ומשדרים, התשמ”ד – 1984.
המאפיין המיוחד של דרישת המקוריות ביצירות מחול
חוק זכות היוצרים קובע כי יש לעמוד בדרישת הקיבוע של יצירה על ידי קיבועה בדרך כלשהי. בתי המשפט פירשו דרישה זו בהרחבה וקבעו כי אין צורך לקבע יצירת מחול בכתב, אלא די לקבעה בעל פה ובאופן מוחשי על מנת לעמוד בדרישה דנן.
יחד עם זאת, בכל הנוגע לדרישת המקוריות מתעורר קושי ביצירות המחול, זאת משום שמדובר ביצירות דינאמיות, אשר במרבית המקרים מוצגות בפני קהל, כך שכל הצגה של היצירה עשויה להתבצע על ידי רקדנים שונים ואף לכלול שינויים בריקוד ובדרך שהוא מבוצע, עובדה המקשה על בחינת העתקות של היצירה והפרות של זכויות נוספות שנעשות בהקשרה.
לא זו אף זו, בדרך כלל יוצר יצירת המחול אינו יוצר את תנועות הרקדנים ממוחו הקודח, אלא מעתיקן מתנועות קיימות שכבר נעשה בהן שימוש בעבר, כך שרק שילובן נעשה בדרכו המקורית. בית המשפט התמודד עם בעייתיות זו כשקבע כי המחול איננו התנועות עצמן, אלא השילוב שבין התנועות השונות.
אשר על כן, בבואו של בית המשפט לבדוק האם עסקינן ביצירת מחול מוגנת, הוא יבחן, תחילה, האם עסקינן ביצירה דרמטית, כאשר לאחר מכן הוא יבדוק האם השילוב של התנועות עונה על דרישת המקוריות בחוק.
קראו בהרחבה על זכויות יוצרים על רעיון
בחינת הפרת זכויות יוצרים ביצירת מחול
ההפרה העיקרית של זכויות יוצרים ביצירות מחול נוגעת להעתקת הכוריאוגרפיה. בהקשר זה בית המשפט יבדוק את יצירת המחול כמכלול, כאשר הקביעה לפיה בוצעה העתקה בפועל תתקבל במקרים שבהם הועתק חלק ניכר ומהותי מיצירת המחול המוגנת.
לצורך קביעה זו יבחן בית המשפט את המוטיבים העיקריים בריקוד המוגן, כך שבמידה ויתגלה שהועתקו מוטיבים איכותיים מרכזיים של היצירה המקורית, הרי שנטיית בית המשפט תהא לקבוע כי עסקינן בהעתקה מפרה.
בהקשר זה נקבע לא פעם כי שילוב של מספר קטעי ריקוד מהווה העתקה של חלק ניכר מהיצירה המקורית בעוד שכל חלק בנפרד אינו מהווה בהכרח העתקה אסורה (ראה ת”א 8303/06 מחולה המרכז למחו”ל בע”מ נ’ חנן כהן).